De melkveehouderij verandert. Kees Kooman heeft met zijn
boek Boerenbloed een aantal portretten geschetst van boerenfamilies en daarmee
ook van de ontwikkeling van de melkveehouderij. Families die verbonden zijn aan
het platteland. Mensen die verschillende routes volgen in hun leven en met hun
bedrijf. Hele verschillende routes en hele verschillende motivaties.
De ene route leidt naar een steeds groter groeiend
melkveebedrijf, helemaal passend binnen de technische en economische benadering
van de sector. Effectief werken en veel melk maken, heel veel melk maken.
Gebruik maken van de ‘vruchtbare banaan’, van Denenmarken naar Bretagne. Het
goede klimaat en de goede grond voor de veehouderij. Optimaal gebruik maken van
de technische verworvenheden om met weinig arbeid toch veel melk te kunnen
produceren. Een bedrijf dat keuzes maakt op basis van de bedrijfseconomische
logica. Die leidt ‘logisch’ redenerend naar grote bedrijven waar alles
ingericht is op effectief veel produceren. Waar de machine en de planning
bepaalt hoe het land behandeld wordt. Waar het voor de kuikens van weidevogels
‘lastig’ is om te overleven. Is dat gepland? Nee natuurlijk niet, het is een
neveneffect. Het gevolg van een werkwijze die maximale technische controle
uitoefent op de productiemiddelen die het bedrijf gebruikt
Een andere route leidt naar een ander soort bedrijf. Met
meer werk, met minder controle over de groei en ontwikkeling van vee en gewas.
Met een grotere afhankelijkheid van de natuur en een gevecht met taxateurs over
de waarde van het gras dat de ganzen opeten. Het is een plek waar op andere gronden een keuze gemaakt
is. Waar de kuikens van de weidevogels
meer kansen hebben om uit te groeien. Die ruimte voor die kuikens wordt
mogelijk gemaakt doordat de veehouder accepteert dat hij minder effectief kan
werken. Minder technische middelen kan gebruiken.
Beide veehouders werken legaal. Voor beide veehouders heb ik
respect, met veel uren werk en inzet van hun eigen kapitaal maken ze beide een
product waar marktvraag naar is.
De vraag is welke markt creƫer jij met jouw aankopen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten